Zelfbouw dakdragers voor ligfietsen

english version

door Erik Wannee.

Dakdrager voor ACE Liberacer

ACE-fiets bevestigd op auto-dak

Dit is een door mij aangepaste dakdrager in aktie.
De fiets op het dak is een ACE die voorwielaandrijving heeft.
Het losse achterwieltje is er uit gehaald en ligt in de bagageruimte. Dit heeft het voordeel dat je het frame bij de as-bevestiging kunt vastklemmen, en daarnaast wordt de fiets lager (denk aan parkeergarages e.d.) en kantelt het kuipje wat meer achterover, wat gunstig is voor de stroomlijn (een fiets op het dak vangt altijd al veel wind.).

bevestiging voorwiel Hiernaast een detail van de inklemming van het voorwiel: Een opengebogen rechthoekig 2x4 cm-buisstukje, vastgelast op een rechthoekig 'doosje'. Een buisje erdoorheen gemaakt, waardoor een stukje koperdraad loopt om het wiel vast te zetten. (Het koperdraad wel geregeld vervangen, i.v.m. metaalmoeheid!)


bevestiging achtervork Rechts de bevestiging van de achtervork. Je moet zorgen voor een goed passende breedte van het blokje, zodat de vork er mooi omheen valt. De snelspanner loopt door het blokje heen.


 

Dakdrager voor Rug-aan-rug tandem

De R-A-R tandem

Toen ik een rug-aan-rug tandem gebouwd had, had ik hem deelbaar gemaakt, met onder andere het oogmerk om hem in tweeën in de auto mee te kunnen nemen.
Maar zelfs de beide helften waren nogal lang. Dus al snel besloot ik 'iets' op het dak te maken. Eerst dacht ik aan twee aparte draagsystemen voor beide helften, maar toen keek ik ook eens of de tandem niet in zijn geheel op het dak zou passen! Dat leek nogal gewaagd, omdat de tandem dezelfde wielbasis had als de auto, en de totale lengte ook bijna gelijk was aan die van de auto. Het zou betekenen dat hij flink ver boven de motorkap zou moeten uitsteken.
Toch blijkt dit in de praktijk een goede en eenvoudige oplossing: Ik startte met een lange vierkante stalen buis, 35x35x2 mm. Om hem straks makkelijker op te kunnen bergen, zaagde ik hem doormidden en maakte er met een iets kleinere buis en twee bouten een koppeling in. Deze buis is stevig genoeg om de hele tandem (35 kg.) te kunnen dragen, zelfs als je hem alleen in het midden zou steunen.
In de uiteinden van de buis zaagde ik twee 'luikjes', waar de wielen in vastgezet konden worden. Detail van wielbevestiging
Omdat de banden net iets breder waren dan de buis, werden de zijkanten wat uit elkaar gebogen zodat de wielen er netjes klem in kwamen te zitten. De wielen worden erin gefixeerd door een koperdraad tussen de spaken door om de buis heen te draaien.
Vervolgens moet de tandem nog rechtop gehouden worden. Daarvoor is één schoring voldoende, die (met een staaldraadklem en twee vleugelmoeren) aan de bagagedrager geklemd wordt. Een dun stalen buisje houdt de schoring op de juiste afstand, en zorgt meteen voor bevestiging aan de standaard dakdragers van de auto.
De hele dakdrager
Doordat de diverse verbindingspunten scharnierend zijn gehouden (6mm. boutjes), kan het hele pakketje verrassend kompakt opgevouwen worden: De dakdrager in opgevouwen toestand
De dakdrager blijkt prima te voldoen. Hij staat 'als een huis'!
Voordeel van het transporteren van een tandem is, dat er ook altijd twee personen beschikbaar zijn om hem van het dak te halen. De dakdrager in werking
Erik Wannee / last update: '03-06-16 Homepagina ligfiets-site