Ierland vakantie 2002/ Dublin

Achtergrond

Achtergrond
Reis Op straat Leven Bouwwerken

Next page

For the English translation look beneath.

Deze foto's zijn genomen tijdens mijn vakantie in Ierland, 20 mei - 12 juni 2002.

Ik heb hier in mijn eentje rongetrokken, met een rugzag voor mijn materiele bagage, en mijn voeten om mij door Ierland te vervoeren. De lange afstanden deed ik wel met de trein en bus. Mijn reis begon in Dublin, en gaat via Wicklow, Connemara en de Burren om via Shannon terug te vliegen.

Hierna volgt een opsomming van indrukken die ik opdeed, op mijn tocht door Dublin, met Nederland als referentie.

Hier bent u bij het eerste deel van mijn verslag, Dublin dus. Het is een internationale stad, het centrum is vergeven van alle talen die de toeristen spreken.
De fietsen en motorfietsen die zich in het verkeer wagen zijn hoofdzakelijk koeriers, die zo gewoon veel sneller van A naar B kunnen komen als in elke grote stad.
Voetgangerslichten staan erg kort op groen en lange tijd op rood.
Daar staat tegenover dat iedereen gewoon zelf inschat wanneer over te steken.....
In de stad kwam ik op een aantal plaatsen kunst tegen, wat de meeste mensen nooit op zal vallen. Zoals een complex van koperen voetsporen op een ontzettend druk trottoir. Of een olifant gegraveerd in de stoeprand in een van de drukke straatjes van de Temple bar.
De politie is overal duidelijk aanwezig, dat kan ik heden ten dagen bij ons in de stad bepaald niet zeggen.
In het stads-centrum zijn alle voetgangers overteeklichten voorzien van akoestische signalen, en hebben zelfs een knop die trilt voor de doof-blinden.
Veel wegen zijn eenrichtingsverkeer. In tegenstelling tot de meeste eenrichtingwegen in nederland zijn ze in Dublin gemaakt om de verkeersdoorstroming te bevorderen.
Pijlen naar gebouwen of belangrijke punten kom je amper tegen in de stad. Je bent aangewezen op het gebruik van een kaart, of je vraagt het even aan iemand.
In de spitsen zit de stad gewoon helemaal vast.
Als wandelaar raak je daar senl aan gewend, en zigzag je gewoon tussen de opgestopte auto's door.
Ik heb heel wat mede-toeristen die door Dublin moesten met de auto horen klagen over de slechte ervaring met de erg magere pijlen en vastzittend verkeer.
Overal in de stad zijn Spar-supermarkten te vinden, die 24 uur per dag open zijn.
Echte grote supermarkten ben ik niet tegen gekomen, maar daarvoor moet je toch niet in het centrum zijn.
In het cetrum sluiten de winkels niet voor een middagpauze.
Er zijn erg veel bruggen over de rivier (meer een sloot, want er stroomt amper water door heen). Een aantal overdekte winkelcentra maken het leven een stuk aangenamer op regenachtige dagen (niet schaars in Ierland).
Ik heb amper huisdieren gezien in de stad.

Een wandeltip: Als je in Dublin verblijft en een rustige wandeling wilt maken, langs 'The Royal Canal' is een mooie groenstrook, waar je heerlijk kunt wandelen!

These pictures were taken during my holidays in Ireland may 20 - june 12 2002

During these 3 weeks I have been dwelling around Ireland, bearing my backpack, containing my material luggage. Usually I walked through the Irish country, to feel and enjoy it with all my senses. For long distance traveling I used the bus and train. My Ireland-journey started in Dublin, continuing with Wicklow, Connemara and the Burren to fly back from Shannon airport.

I will give you a brief description of my impressions of Dublin, taking the Netherlands as a reference.

Dublin is an international city, in the centre you hear a lot of languages spoken by the tourists.
Bikers an motor cyclists are mainly couriers, who know that it is the fastest way of transport inside the city.
The trafic lights for the pedestrians are very shortly green, and stay for a very long time red.
On the other hand, nobody thinks it is inproper to deside yourself at what moment you want to cross the street.
I found some art, which most people will oversee. Like the copper footsteps on a crowded pathway, or an elephant engraved in a kerb of a street in the Temple bar.
The police (garda) is explicitly present in the streets of the cities. In the city centre the pedestrian lights are all accousticly, and even have a button that vibrites according the state of the lights.
A lot of streets are one-way. speeding up the traffic. We mainly know one-way roads as a way to disturb traffic in urban areas.
Signs to buildings or other main locations are realy rare. Eithe use a map or just ask someone how to get somewhere.
In the rush hours the city is one great trafic jam, that's why there are lots of bus lanes (lána bus).
For the walking people in the city this isn' t a big problem, just walk between those thuck cars to cross the sreet.
The Dublin trafic was a nightmare for most tourists I spoke who used a car to travel around Ireland.
All over the city center you can find small supermarkets, that are opened 24 hours a day.
For the big supermarkets you need te be outside the centre of course.
Most shops in the city don't close for a lunch brake.
There are realy a lot of bridges over the river (better to say a wide ditch, because there is harly water streaming through it).
Fortunately Dublin knows some indoor shopping centres. This is very convenient when you got soaked and cold by the rain outside.
I have hardly seen any pets in the streets of Dublin.

A hiking tip: If you stay in the centre of Dublin and want to have a quiet walk, the 'Royal Canal' is a kind of stretched park, nice and green!


  Next page